Projekt dla dziewcząt i młodych kobiet dotyczący równouprawnienia płci

Jaki jest społeczny wizerunek kobiet? Jak wygląda kwestia ich równouprawnienia na szczeblu lokalnym? Jakie doświadczenia mają młode kobiety w życiu codziennym? W ramach wymiany międzynarodowej, dziewczęta i młode kobiety mogą wejść w dialog z lokalnymi środowiskami politycznymi i aktywistycznym. Ich wspólnym celem może być wkład w rozwój społeczeństwa, w którym wszystkie osoby – niezależnie od płci –   będą miały równe prawa.

POWIĄZANIA TEMATYCZNE

#równouprawienie płci #prawa człowieka #feminizm #dziewczyny #lokalność #edukacja obywatelska #metoda biograficzna

PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH

Grupą docelową projektu są dziewczęta i młode kobiety. Zalecany wiek uczestniczek to minimum 14 lat (młodsze mogą jeszcze nie być zainteresowane proponowaną tematyką).

PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA

  • warsztaty dotyczące samostanowienia, sprawczości, wystąpień publicznych czy liderstwa;
  • projekcja filmu fabularnego bądź dokumentalnego poświęconego prawom kobiet (połączona z dyskusją);
  • gra miejska polegająca na wyszukiwaniu ulic nazwanych na cześć kobiet (czy jest ich mniej niż ulic pamięci mężczyzn?) i rozmowa o tym, kim były te kobiety (można wykorzystać metodę biograficzną) –  możliwa jest również analogiczna gra dotycząca pomników i innych form upamiętnienia w lokalnej przestrzeni ;
  • research na temat liczby oraz pozycji kobiet w lokalnych władzach i na stanowiskach kierowniczych w miejscowych przedsiębiorstwach, szkołach i uczelniach, a także w innych ważnych instytucjach;
  • odwiedziny w miejscowym urzędzie/radzie i rozmowa z pracującymi tam kobietami;
  • sondy uliczne, działania kreatywne i artystyczne.

PRZYGOTOWANIE

Zespół projektowy: Realizacja projektu sprawdzi się dobrze w ramach samorządowego partnerstwa polsko-niemieckiego. W przygotowanie koncepcji wymiany mogą się wówczas włączyć pracowniczki administracji jednostek samorządu terytorialnego, ponieważ mają orientację i doświadczenie w temacie zaangażowania kobiet w politykę na szczeblu lokalnym. Jeśli projekt nie jest realizowany przez jednostki samorządowe, mogą go oczywiście przygotować inne zainteresowane instytucje lub organizacje. Zalecane jest, aby zespół projektowy składał się wyłącznie z kobiet.

Wsparcie zewnętrzne: Do realizacji projektu warto włączyć kobiety pracujące w urzędach, lokalne polityczki i aktywistki, które działają na rzecz równouprawnienia kobiet (zwłaszcza w kontekście polityki lokalnej). W sensie instytucjonalnym, różnych form wsparcia w takim temacie projektu mogą udzielić między innymi.:

W Polsce: Fundacja Kosmos dla Dziewczynek, Unia Klubów Polskich Międzynarodowej Organizacji Soroptimistek, Fundacja im. Julii Woykowskiej

W Niemczech: Fachstelle Interkulturelle Mädchenarbeit NRW, Kompetenzzentrum geschlechtergerechte Kinder- und Jugendhilfe Sachsen-Anhalt e. V. (KgKJH), Portal für die Soziale Arbeit mit Mädchen und jungen Frauen, Soroptimist International Deutschland

Miejsce: Najłatwiejsza do zagospodarowania będzie przestrzeń miejska, gdzie uczestniczki będą miały większy dostęp do instytucji samorządowych i pozarządowych, a także możliwość spotkania i rozmowy z pracującymi w tych instytucjach kobietami. Jednak również w mniejszych miastach i na wsiach warto zainicjować projekt o takiej tematyce, na przykład we współpracy z lokalnymi organizacjami kobiecymi czy kołami gospodyń wiejskich.

Materiały: Materiały informacyjne (w tym statystyczne) dotyczące równouprawnienia kobiet, ich sytuacji na rynku pracy, reprezentacji kobiet w polityce itd. Warto skompletować przed projektem lub zaplanować w programie czas na odpowiednie poszukiwania podejmowane samodzielnie przez uczestniczki.

WYMIAR LOKALNY

Projekt o takiej tematyce i z proponowanymi wyżej działaniami ma ścisły wymiar lokalny. Dodatkowo warto przybliżyć w czasie spotkania ideę i treść „Europejskiej karty równości kobiet i mężczyzn w życiu lokalnym”. Kartę wprowadziła w 2006 roku Rada Gmin i Regionów Europy, adresując ją do władz lokalnych i regionalnych na kontynencie (link do wersji polskiej). Według danych ze stycznia 2023 roku, Kartę podpisało ponad 2000 samorządów (z czego w Polsce: 22, w Niemczech: 59). Strona internetowa poświęcona Karcie i jej wdrażaniu: www.charter-equality.eu.

KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ

Projekt może długofalowo skutkować między innymi większym zaangażowaniem obywatelskim dziewcząt lub stworzeniem (także transgranicznego) klubu dla dziewcząt, który będzie inicjował kolejne działania społeczne i edukacyjne. Impulsem dla nich mogą być różne przypadające w ciągu roku wydarzenia, takie jak obchodzony 11 lutego Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce.

PROPOZYCJE PNWM

Zbiór metod na spotkania młodzieży: www.pnwm.org/pomyslodzielnia

Broszura „Zdrowie emocjonalne młodzieży. 10 wzmacniających praktyk” (wersja polska, niemiecka i ukraińska): www.pnwm.org/publikacje/zdrowie-emocjonalne-mlodziezy-10-wzmacniajacych-praktyk 

PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI

Projekt: „Dziewczyny bez granic”

Partnerzy: Powiat Wolsztyński oraz Powiat Dahme-Spreewald we współpracy z Fundacją im. Julii Woykowskiej

Film o projekcie dostępny na portalu YouTube.