Projekt muzyczny

Muzyka może być uniwersalnym językiem i narzędziem łączącym ludzi niezależnie od środowisk, z jakich się wywodzą. Ułatwia też poruszanie ważnych, a nie zawsze łatwych dla młodzieży tematów, takich jak na przykład: tożsamość, poczucie przynależności bądź wykluczenia, stereotypy, wartości, prawa człowieka. Dobrym pomysłem na projekt wymiany jest więc spotkanie poświęcone muzyce i muzykowaniu, połączone z warsztatami o tolerancji, różnorodności i przeciwdziałaniu dyskryminacji

POWIĄZANIA TEMATYCZNE 

#muzyka #różnorodność #prawa człowieka #tolerancja

PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH 

Osoby lubiące muzykę i – choć niekoniecznie – muzykujące (zob. też punkt „Przygotowanie” > „Rekrutacja”).

PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA 

Zależnie od umiejętności osób uczestniczących, projekt może być przestrzenią do zabawy muzyką w grupie lub działaniem skupionym na grze na instrumentach i przygotowaniu wspólnego występu. W ramach muzycznych zabaw, młodzi ludzie mogą dzielić się z innymi swoimi pasjami i inspiracjami, a także tworzyć proste melodie w oparciu o sample, pisać własne piosenki (na przykład protest songi) czy budować przeszkadzajki perkusyjne. Niezależnie od poziomu profesjonalizmu muzycznego młodzieży oraz przebiegu spotkania, zawsze warto uwzględnić w programie warsztaty promujące różnorodność, tolerancję i poszanowanie praw człowieka. 

Dodatkowym pomysłem może być również stworzenie zespołu muzycznego, którego repertuar będzie odzwierciedlał różnorodność osób uczestniczących w projekcie; nagranie wideoklipu promującego różnorodność; przygotowanie koncertu (na przykład ulicznego, aby dotrzeć do jak największej i możliwie zróżnicowanej publiczności).

PRZYGOTOWANIE 

Zespół projektowy: Fachowe kierownictwo muzyczne projektu mogą zapewnić między innymi osoby uczące muzyki, jak również artystki i artyści, którzy mają doświadczenie pracy z grupą. Jeśli projekt ma  dotyczyć różnorodności – na przykład tematyki antydyskryminacyjnej – ważne jest włączenie do zespołu trenerskiego osób z odpowiednim przygotowaniem.

Wsparcie zewnętrzne: do współpracy warto zaprosić lokalne kluby muzyczne i szkoły.

Miejsce: w Polsce i w Niemczech można znaleźć ośrodki spotkań młodzieży, które posiadają sale do prób i koncertów, a nawet małe studia nagrań. Naturalnym miejscem realizacji tego typu projektów mogą być też domy kultury, szkoły i kluby muzyczne.

Materiały: Warto poprosić lokalną szkołę muzyczną lub dom kultury o wypożyczenie instrumentów muzycznych oraz niezbędnego sprzętu.t. Osoby uczestniczące mogą również użyczyć własnych niewielkich instrumentów.  

Rekrutacja: Przed projektem można zebrać informacje na temat doświadczeń i zainteresowań muzycznych osób kandydujących. Jednak gra na instrumencie – profesjonalnie czy amatorsko – nie powinna być czynnikiem przesądzającym o udziale w projekcie. Jest w nim miejsce dla różnorodnych osób i przestrzeń na różne działania (śpiew, taniec/choreografię, obsługę akustyczną lub medialną itd.).

WYMIAR LOKALNY 

Miejscowy dom kultury, szkoła, organizacja pozarządowa czy urząd, mogą wziąć muzykującą grupę młodzieży pod opiekę, obejmując ją na przykład patronatem. Daje to szansę zespołowi do dalszego rozwoju oraz zaprezentowania się lokalnej społeczności podczas ważnych wydarzeń. Z czasem może on nawet stać się wizytówką danej miejscowości, regionu czy partnerstwa samorządowego  

KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ 

Jeśli w ramach projektu powstanie zespół muzyczny, może on być aktywny także poza spotkaniami młodzieży, starając się o środki na kolejne projekty i występy. Skład takiego zespołu może się zmieniać w czasie, o ile znajdą się osoby koordynujące jego pracę, dbające o zachowanie ciągłości działań oraz nabór nowych/dodatkowych członkiń i członków.   

PROPOZYCJE PNWM  

Publikacja „Różnorodność – zainspiruj się!”, prezentująca finałowe projekty konkursu o Polsko-Niemiecką Nagrodę Młodzieży 2017-2019. Projekty dotyczyły kwestii różnorodności, praw człowieka i tolerancji. Publikacja zawiera też kilkanaście metod związanych z tymi tematami: www.pnwm.org/publikacje/roznorodnosc-zainspiruj-sie   

PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI 

Projekt: Muzyka spotkania – muzyka porozumienia (zespół NoBorders Band stworzony przez młode osoby z Polski, Niemiec, Syrii i Afganistanu – laureat w kategorii szkolnej konkursu o Polsko-Niemiecką Nagrodę Młodzieży 2017-2019)

Partnerzy: II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie (Gorzów Wielkopolski), Bednarska Szkoła Realna (Warszawa) i Katholische Schule Bernhardinum (Fürstenwalde/Spree)

Filmy o projekcie dostępne na portalu YouTube.