Inkluzyjny projekt sportowy
Wymiana młodzieży powinna być ofertą dostępną dla wszystkich młodych ludzi. W tym duchu warto wspierać wszelkie działania z zakresu edukacji włączającej (inkluzji). A świetnym sposobem na przełamywanie barier i integrację są aktywności sportowe.
POWIĄZANIA TEMATYCZNE
#sport #inkluzja #osoby z niepełnosprawnością #aktywność ruchowa #plener
PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH
Idea inkluzji zakłada otwartość na każdą osobę niezależnie od jej płci, stanu zdrowia, sytuacji materialnej, pochodzenia społecznego, wykształcenia itd. Proponowany tu projekt przewiduje udział dzieci/młodzieży z niepełnosprawnością, ale program, jak w każdym przypadku, należy dopasowywać do potrzeb oraz profilu danej grupy tak, aby możliwie wszystkim przyniósł satysfakcję i cenne doświadczenia.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA
Wszelkie zajęcia i proponowane w programie dyscypliny sportu powinny być dostępne dla osób uczestniczących. Może to oznaczać konieczność dopasowania reguł (wydłużenie czasu gry, modyfikacja pola gry, dopuszczenie udziału osób asystujących itp.), narzędzi (na przykład zmiana piłki, użycie ochraniaczy) lub wprowadzenie innych ułatwień (m.in. dźwiękowych, wizualnych). Dobrze jest jednak zadbać o to, żeby zajęcia pozostały atrakcyjne i stanowiły dla osób uczestniczących adekwatne wyzwanie, zaspokajające ich potrzebę ruchu, działania oraz zwiększania sprawności.
Proponowane aktywności:
- zajęcia sportowe (w tym igrzyska „na wesoło”),
- spacery, wycieczki (na basen, do parku trampolin, na kręgielnię itp.),
- ognisko, dyskoteka, animacje językowe (w tym poznawanie słówek dotyczących sportu),
- projekcje filmowe,
- zabawy z zakresu pedagogiki przeżycia,
- hipoterapia,
- kinezyterapia.
PRZYGOTOWANIE
Zespół projektowy: W zespole powinny znaleźć się osoby, które mają doświadczenie w prowadzeniu wymian dla osób z niepełnosprawnościami, szczególnie w dostosowywaniu (usuwaniu barier) aktywności sportowych.
Wsparcie zewnętrzne może polegać na przykład na nieodpłatnym lub preferencyjnym cenowo udostępnieniu przestrzeni na zajęcia sportowe, przyznaniu bezpłatnych wejściówek (na basen czy do parku trampolin itp.), ufundowaniu nagród i pamiątek bądź zapewnieniu bezpłatnych przejazdów lokalnych.
Miejsce: Do prowadzenia rekreacyjnych i integracyjnych zajęć sportowych można twórczo wykorzystać niemal każdą przestrzeń, o ile wygodnie i bezpiecznie pomieści daną grupę. Niekoniecznie są więc specjalistyczne obiekty sportowe.
Czas: Proponowany temat projektu pozwala prowadzić działania (po ewentualnie niezbędnej modyfikacji) o dowolnej porze roku. Optymalne będzie spotkanie przynajmniej czterodniowe lub dłuższe – taka długość zapewni odpowiednią dynamikę programu i w większym stopniu przyczyni się do integracji osób uczestniczących.
Materiały: sprzęty oraz materiały do zajęć sportowych i rekreacyjnych (zależne od programu)
Rekrutacja: Celem projektu jest integracja, a nie rywalizacja, zatem wskazany jest możliwie otwarty nabór, bez oceniania osiągnięć sportowych czy psychofizycznych predyspozycji zainteresowanych osób.
Inne ważne aspekty: W miarę nabierania doświadczeń przez zespół organizujący projekt, przy kolejnych spotkaniach warto wzmacniać ich prawdziwie inkluzyjny charakter, dbając o udział osób o zróżnicowanych możliwościach. Sensem inkluzji nie są bowiem działania wyłącznie na rzecz osób z niepełnosprawnościami (ani tym bardziej na rzecz osób wyłącznie pełnosprawnych), lecz mieszanie uczestniczek i uczestników oraz grup, a przez to stymulowanie nowych interakcji i integracji.
WYMIAR LOKALNY
Jeśli projekt organizują instytucje z partnerskich samorządów, spotkanie młodzieży może być elementem wspólnych obchodów i innych lokalnych wydarzeń.
KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ
W przypadku współpracy międzyszkolnej warto jest zorganizować spotkanie się na zmianę u każdego partnera. Wymianę sportową można też powtarzać z kolejnymi rocznikami. W ten sposób doświadczenie i rutyna będą ułatwieniem i pozwolą ograniczyć nakład pracy związany z organizacją projektu.
PROPOZYCJE PNWM
Informacja o PNWM – tekst łatwy do czytania i zrozumienia: www.pnwm.org/etr
Wskazówki PNWM dot. organizacji i wspierania projektów inkluzyjnych: www.roznorodnosc.pnwm.org
PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI
Projekt: Coroczne obozy sportowe dla uczniów i uczennic z niepełnosprawnością
Partnerzy: Zespół Szkół Specjalnych nr 1 (Zielona Góra), Spreeschule – Schule mit dem sonderpädagogischen Förderschwerpunkt „geistige Entwicklung“ (Cottbus)
Informacje o współpracy szkół na stronie ZSS nr 1: LINK