Scena dla młodych – projekt teatralny
Teatr pozwala młodzieży opowiadać własnym językiem o ważnych dla niej sprawach. To doskonały pomysł na międzynarodowe spotkanie.
POWIĄZANIA TEMATYCZNE
#teatr #sztuka #występy artystyczne #różnorodność
PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH
Zajęcia teatralne mogą być ciekawą ofertą dla wszystkich młodych ludzi uczestniczących w spotkaniu. Kluczem jest po prostu odpowiedni dobór tematu spektaklu i form ekspresji. Także osoby, które nie lubią być na scenie, mogą odegrać swoją rolę w takim projekcie (na przykład współtworzyć scenariusz, przygotować oprawę muzyczną, scenografię, kostiumy czy rekwizyty).
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA
Podstawą działań powinny być oczywiście warsztaty teatralne obejmujące różne formy ekspresji, takie jak na przykład: drama, pantomima, improwizacja, choreografia, taniec, muzyka, śpiew, animacja rekwizytu, teatr lalki. Najlepiej, gdyby występ (spektakl) opowiadał historię zaproponowaną przez młodzież. Finałem projektu powinna być publiczna prezentacja dla okolicznych mieszkańców oraz innych zaproszonych gości.
W programie należy też zadbać o czas wolny oraz zajęcia krajoznawcze i rekreacyjne, co pozwoli uniknąć monotonii i podporządkowania całego spotkania „produktowi”, jakim ma być spektakl, a także pomoże zniwelować stres, który mogą odczuwać młode osoby w związku z publicznym występem.
PRZYGOTOWANIE
Zespół projektowy: specyfika projektu wymaga zaangażowania specjalistek i specjalistów z zakresu pedagogiki teatru.
Wsparcie zewnętrzne: Domy kultury, teatry (także amatorskie), wypożyczalnie kostiumów, zakłady krawieckie i lokalne szkoły artystyczne mogą zapewinić wsparcie dla takiego projektu.
Miejsce: Zarówno próby, jak i finalny występ, można przy dobrej pogodzie zaplanować nawet na zewnątrz (w amfiteatrze, na innej plenerowej scenie, miejskim placu). Najlepszymi miejscami zadaszonymi będą teatry, domy kultury, szkolne aule, a nawet sale gimnastyczne.
Czas: Jeśli w ramach projektu planowany jest spektakl uliczny, najlepiej zorganizować go w cieplejszych miesiącach, w których można korzystać z ładnej pogody i długich dni. Spotkanie powinno trwać minimum tydzień, aby w ćwiczeniach teatralnych osiągnąć satysfakcjonujące efekty oraz zrealizować inne działania w ramach programu (zob. wyżej).
Materiały: rekwizyty, kostiumy czy wyposażenie techniczne, potrzebne do realizacji spektaklu, może wypożyczyć, często nieodpłatnie, miejscowy dom kultury, szkoła artystyczna lub organizacja pozarządowa.
WYMIAR LOKALNY
Publiczny występ młodzieży może być dużą atrakcją dla lokalnej społeczności i przynieść satysfakcję wszystkim zainteresowanym, przede wszystkim osobom uczestniczącym oraz zespołowi projektowemu, których praca zostaje zauważona i doceniona. Zespoły teatralne mogą stać się wizytówkami partnerstw, a ich występy – okazją między innymi do promocji miejscowych władz i innych instytucji wspierających spotkania młodzieży.
KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ
Jeśli projekt jest realizowany w partnerstwie szkół, warto powtarzać go w kolejnych latach, dla nowych uczennic i uczniów. W szkole można też zaproponować zajęcia pozalekcyjne (kółko teatralne), co pozwoli prowadzić regularne próby także pomiędzy spotkaniami międzynarodowymi.
PROPOZYCJE PNWM
Zbiór metod na spotkania młodzieży: Pomysłodzielnia
PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI
Projekt: „trip.ART”, polsko-niemiecko-ukraiński projekt teatralny, laureat 2. miejsca konkursu o Polsko-Niemiecką Nagrodę Młodzieży 2021-2023. Głównym celem i drogowskazem w realizacji projektu było znalezienie jak największej liczby podobieństw i „pomostów” między osobami uczestniczącymi, reprezentującymi trzy kraje rozciągające się przez połowę kontynentu oraz próba potwierdzenia hipotezy, że te młode osoby więcej łączy niż dzieli.
Partnerzy: Dzielnicowy Dom Kultury „Bronowice” (Lublin), Jugendkulturarbeit e.V. (Oldenburg) i Narodnyj Dim Mikrorajonu Lewandiwka (Lwów)
Relacja z dwóch spotkań w ramach projektu – w Niemczech i w Polsce.
Finałowy performance przygotowany przez młodzież, nagrany i udostępniony na portalu YouTube.