Spotkanie młodzieży poświęcone demokracji i edukacji europejskiej
Obywatelki i obywatele krajów członkowskich UE otrzymują jednocześnie obywatelstwo samej Unii. Jakie ma to znaczenie dla młodych ludzi? Czy czują przynależność do europejskiej wspólnoty? Jak definiują granice Europy i europejskości? Tym i podobnym kwestiom warto poświęcić program wymiany młodzieży.
POWIĄZANIA TEMATYCZNE
#Europa #Unia Europejska #demokracja #prawa człowieka #różnorodność #edukacja obywatelska
PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH
Taki temat projektu jest ważny i potencjalnie interesujący dla wszystkich młodych ludzi, dlatego w naborze warto kierować się otwartością, dopasowując program stosownie do wieku, wiedzy, kompetencji społecznych czy profilu kształcenia osób uczestniczących. Jednocześnie należy unikać negatywnej selekcji, opartej na przykład na znajomości języka obcego, osiągnięciach w nauce czy możliwości wniesienia opłaty za udział w projekcie.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA
- warsztaty, prezentacje, filmy, quizy i spotkania dotyczące tematyki projektu;
- gry symulacyjne z zakresu działań instytucji europejskich;
- sondy uliczne i akcje performatywne poświęcone idei tożsamości europejskiej;
- odwiedziny instytucji europejskich, na przykład krajowe biura Parlamentu Europejskiego lub inne instytucje UE w kraju programowym.
PRZYGOTOWANIE
Zespół projektowy: Jeśli projekt realizowany jest w partnerstwie szkolnym, do zespołu warto zaprosić na przykład nauczycielki i nauczycieli wiedzy o społeczeństwie czy historii najnowszej.
Wsparcie zewnętrzne: Oferty między innymi krajowych Biur Parlamentu Europejskiego (w Polsce: w Warszawie i we Wrocławiu; w Niemczech: w Berlinie i w Monachium) mogą być pomocne.
Miejsce: Projekt o takiej tematyce można zorganizować w jednym z wielu wyspecjalizowanych międzynarodowych domów spotkań młodzieży (zob. baza danych polsko-niemieckich domów spotkań PNWM). Warto też rozważyć ofertę jednego z dwóch Europejskich Centrów Młodzieży powołanych przez Radę Europy w Strasbourgu i w Budapeszcie (informacje po angielsku).
Materiały: Liczne materiały dydaktyczne są udostępniane przez Parlament Europejski w wielu językach: wersja polska, wersja niemiecka. Wiele inspiracji do pracy z młodzieżą wokół tematyki europejskiej (w duchu partycypacji) daje również portal Youthideas.eu.
Rekrutacja: Informację o naborze warto rozpowszechniać za pośrednictwem ośrodków młodzieżowych, szkół, klubów, inicjatyw bądź organizacji zajmujących się edukacją i integracją europejską.
Inne ważne aspekty: Taka tematyka szczególnie zainteresuje placówki uczestniczące w programie Parlamentu Europejskiego „Szkoła-Ambasador” EPAS (informacje po polsku, informacje po niemiecku), a w Niemczech – liczne placówki oświatowe określane mianem „Europaschule”, czyli szkoły kładące nacisk na tematykę europejską, naukę języków obcych oraz na partnerstwa i wymiany międzynarodowe.
Omawiając temat, należy zaprezentować różne oblicza i definicje europejskości. Warto przyjrzeć się losom osób z doświadczeniem migracyjnym (na przykład wychowanym w Europie, ale urodzonym na innym kontynencie), bądź takim, których rodzice urodzili się poza Europą.
WYMIAR LOKALNY: Projekt może długofalowo skutkować większym obywatelskim zaangażowaniem osób uczestniczących w lokalne działania wolontariackie, sąsiedzkie itp., szczególnie dotyczące tożsamości czy wspólnoty europejskiej. Impulsem dla takiego zaangażowania mogą być różne przypadające w ciągu roku wydarzenia, między innymi obchodzony 9 maja Dzień Europy.
KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ
Projekt ma szansę wywrzeć trwały wpływ na sposób postrzegania Europy i europejskości przez młode osoby. Jeśli spotkanie odbyło się w ramach wymiany szkolnej, nowe klasy mogą kontynuować temat w kolejnym roku.
PROPOZYCJE PNWM
Zbiór metod na spotkania młodzieży: www.pnwm.org/pomyslodzielnia
Podręcznik animacji międzykulturowej. Zbiór metod pedagogicznych o tematyce europejskiej: www.pnwm.org/publikacje/podrecznik-animacji-miedzykulturowej-zbior-metod-pedagogicznych-o-tematyce-europejskiej
PNWM dofinansowuje także polsko-niemieckie i trójstronne spotkania młodzieży, które odbywają się w instytucjach europejskich oraz międzynarodowych z siedzibą w Europie.
PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI
Projekt: „Tu jestem człowiekiem, tu mam prawo być” (finalista konkursu Polsko-Niemieckiej Nagrody Młodzieży 2017-2019 „Razem w Europie. Jeden cel”)
Partnerzy: Zespół Szkół Sportowych i Ogólnokształcących (Gdańsk), Carl-Bechstein-Gymnasium (Erkner)
Film o projekcie dostępny na portalu YouTube.