Ochrona klimatu jest wyzwaniem generacyjnym, które bardzo chętnie i aktywnie podejmuje współczesna młodzież. Ta kwestia może być między innymi tematem ciekawej wymiany międzynarodowej.  

POWIĄZANIA TEMATYCZNE 

#klimat #ekologia #zrównoważony rozwój #edukacja obywatelska #Unia Europejska #polityka #debata

PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH 

Pomocne będzie zainteresowanie ekologią i debatowaniem, choć wiedza czy umiejętności w tym zakresie nie powinny być warunkiem uczestnictwa w projekcie.

PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA 

Wiek i wstępny poziom wiedzy osób uczestniczących decydują o wyborze działań w ramach projektu. W przypadku młodzieży szkolnej można je interesująco powiązać z zagadnieniami z lekcji biologii, geografii, wiedzy o społeczeństwie itd. Wiedza i zaangażowanie społeczne są ważnymi aspektami spotkania o takiej tematyce. Często pojawiają się dyskusje, do głosu dochodzą różne poglądy i wyobrażenia młodych ludzi na temat ochrony klimatu. Aby program spotkania był różnorodny i urozmaicony, oprócz zajęć merytorycznych, powinny się w nim znaleźć również elementy międzykulturowe i rekreacyjne, a także czas wolny do dyspozycji młodzieży.   

Propozycje i pomysły:

  • warsztaty, prezentacje, filmy, quizy i spotkania (na przykład z eurodeputowanymi), dotyczące tematyki projektu,
  • warsztaty na temat wystąpień publicznych, sztuki negocjacji i retoryki,
  • research informacji i danych dotyczących ochrony klimatu,
  • gry symulacyjne z zakresu działań instytucji europejskich (na przykład symulacja spotkania Rady UE lub debaty Parlamentu Europejskiego),
  • sondy i happeningi uliczne poświęcone kwestii ochrony klimatu,
  • odwiedziny instytucji europejskich,
  • zajęcia artystyczne (np. wykorzystujące recykling/upcykling).

PRZYGOTOWANIE 

Zespół projektowy: Merytoryczne wsparcie mogą zapewnić nauczyciele i nauczycielki biologii, geografii czy wiedzy o społeczeństwie. Warto również sięgać po pomoc poza szkołą, u osób z interdyscyplinarną wiedzą na temat ekologii, klimatu czy procedur europejskich, stosujących interaktywne narzędzia do pracy z grupami.

Wsparcie zewnętrzne można pozyskać między innymi w krajowych Biurach Parlamentu Europejskiego (w Polsce: w Warszawie i we Wrocławiu w Niemczech: w Berlinie i w Monachium).  Na stronie Parlamentu Europejskiego Youth Hub (LINK) prezentowane są możliwości wsparcia działań młodzieżowych, powiązanych z Unią Europejską.

Tematyka projektu stwarza idealne warunki do pracy z młodzieżą w duchu partycypacji. W tym kontekście warto sięgnąć po doświadczenia i wsparcie globalnego ruchu Fridays For Future (FFF), zainicjowanego i współprowadzonego przez młodych ludzi (www.fridaysforfuture.org). W Polsce ten ruch reprezentowany jest przez Młodzieżowy Strajk Klimatyczny (www.msk.earth).

Miejsce: Projekt na temat ochrony klimatu można zorganizować w jednym z wielu wyspecjalizowanych międzynarodowych domów spotkań młodzieży (zob. przykłady na stronie PNWM). Warto też rozważyć ofertę jednego z dwóch Europejskich Centrów Młodzieży powołanych przez Radę Europy w Strasburgu i w Budapeszcie (informacje po angielsku).

Materiały: Liczne propozycje dydaktyczne na temat ochrony klimatu (cyfrowe gry symulacyjne, gry planszowe, quizy, prezentacje, filmiki, infografiki itp.) można znaleźć na stronie Unii Europejskiej Learning Corner. Z kolei platforma Youthideas.eu, na której zebrane są wizje i pomysły młodych ludzi dotyczące przyszłości Europy, dostarcza impulsów do debat wokół klimatu.

Rekrutacja: Znajomość wspólnego języka ułatwia aktywność w czasie spotkania. W rekrutacji można o nią zapytać, dbając jednocześnie o to, by kompetencje językowe nie były kryterium decydującym o udziale w projekcie. Wsparcie w komunikacji mogą zapewnić pośredniczki i pośrednicy językowi.. Ich rolę w spotkaniach szkolnych często pełnią osoby uczące języków obcych.PNWM dofinansowuje honoraria za pośrednictwo językowe.

Inne ważne aspekty: Tematyka związana z ochroną klimatu szczególnie zainteresuje placówki uczestniczące w programie Parlamentu Europejskiego „Szkoła-Ambasador” EPAS (informacje po polsku, informacje po niemiecku), a w Niemczech – placówki oświatowe określane mianem „Europaschule”, czyli szkoły kładące nacisk na tematykę europejską, naukę języków obcych oraz na partnerstwa i wymiany międzynarodowe.  

WYMIAR LOKALNY 

Jeśli projekt jest realizowany w miejscu trzecim, poza miejscem zamieszkania osób uczestniczących, warto powtórzyć – z daną bądź inną grupą, lokalnie, w najbliższym otoczeniu młodzieży – choćby część jego działań.  

Ochrona klimatu to zadanie globalne, które ma jednak istotny lokalny wymiar (na przykład zanieczyszczenie smogiem). Warto zadbać w projekcie o transfer wiedzy, refleksji i dobrych praktyk do codzienności młodych ludzi. 

KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ 

Projekt o takiej tematyce idealnie nadaje się do kontynuacji poza wymianą: w realiach szkoły lub w ramach codziennej aktywności edukacyjnej innej instytucji, która go zainicjowała. Impulsem do działań mogą być też różne wydarzenia w ciągu roku, takie jak. Międzynarodowy Dzień Ziemi – święto ustanowione przez ONZ i obchodzone 22 kwietnia. Kontynuacją może też być nowy projekt, połączony na przykład z wyjazdem do jednej z siedzib Parlamentu Europejskiego. PNWM również dofinansowuje takie projekty.

PROPOZYCJE PNWM  

„Szerpa” – serwis PNWM poświęcony edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju www.szerpa-ezr.org

Inspiracje dla projektów STE(A)M zebrane przez PNWM na wirtualnej tablicy: Padlet

PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI 

Projekt: „Europejski Zielony Ład – zielone miasta – razem na drodze do ochrony klimatu” – projekt dotyczył Zielonego Ładu, Fit for 55, zagrożeń klimatycznych oraz upowszechniania wśród uczniów i uczennic wiedzy na temat funkcjonowania Unii Europejskiej. Młodzież prowadziła symulacje obrad Rady UE.

Partnerzy: VII Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego (Warszawa), Thomas-Mann-Schule (Lubeka)

O tym projekcie można dowiedzieć się więcej na stronie internetowej VII LO.