Projekt cyrkowy
Nowoczesny cyrk, w którym nie ma tresury zwierząt, daje możliwość twórczej ekspresji, przełamywania barier, dobrej zabawy, a nawet zaznania odrobiny magii. To również doskonały pomysł na międzynarodowe spotkanie młodzieży.
POWIĄZANIA TEMATYCZNE
#nowy cyrk #sztuka #występy artystyczne #różnorodność
PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH
Projekt cyrkowy może być odpowiednią ofertą nawet dla dzieci, ponieważ sprawność fizyczna nie jest kryterium determinującym udział. Kluczem jest po prostu odpowiedni dobór ćwiczeń i dopasowanie poziomu ich trudności do osób uczestniczących.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA
Podstawą działań powinny być ćwiczenia z zakresu sztuki kuglarskiej, począwszy od żonglerki, poprzez występy szczudlarskie, rola-bola, taniec, pantomimę, a skończywszy na akrobatyce w różnych wariacjach. Występ (spektakl) może opowiadać jakąś historię zaproponowaną przez młodzież (na przykład poruszającą ciekawe lokalne wątki). Zwieńczeniem projektu będzie publiczny występ dla okolicznych mieszkańców oraz innych zaproszonych gości.
Dodatkowo warto sięgać po metody służące przełamywaniu barier, a także budowaniu zaufania w grupie, które jest niezbędne w projekcie opartym na sztuce cyrkowej. W programie należy też zadbać o czas wolny, który pozwoli na fizyczną regenerację młodych ludzi, a także o działania wzmacniające w nich doświadczenie międzykulturowe (wycieczki, animacja językowa, warsztaty kreatywne itp.).
PRZYGOTOWANIE
Zespół projektowy: Specyfika projektu wymaga zaangażowania specjalistek i specjalistów w zakresie pedagogiki cyrku.
Wsparcie zewnętrzne: Szczególnie w ostatnich latach pedagogika cyrku rozwija się niezwykle dynamicznie. O wsparcie (personalne, materiałowe, organizacyjne, finansowe itd.) warto zwrócić się do podmiotów mających na tym polu doświadczenie i znaczące osiągnięcia. Są to między innymi:
- w Polsce – Fundacja Sztukmistrze, Stowarzyszenie Kejos The-at-er
- w Niemczech – Bundesarbeitsgemeinschaft Zirkuspädagogik, Zirkus macht stark e.V., Circus Schatzinsel
Miejsce: Zarówno ćwiczenia, jak i finałowy występ można zaplanować na zewnątrz (w amfiteatrze, na innej plenerowej scenie, miejskim placu), jak również pod dachem, na przykład. w sali gimnastycznej czy domu kultury.
Czas: Jeśli pokaz cyrkowy ma się odbyć plenerze, najlepiej zorganizować projekt w cieplejszych miesiącach, w których można korzystać z ładnej pogody i długich dni. Spotkanie powinno trwać minimum tydzień, aby w ćwiczeniach cyrkowych osiągnąć satysfakcjonujące efekty oraz zrealizować inne działania w ramach programu wymiany młodzieży(zob. wyżej).
Materiały: rekwizyty cyrkowe, sprzęt gimnastyczny lub wyposażenie techniczne (scenę, nagłośnienie itd.) może wypożyczyć, często nieodpłatnie, miejscowa szkoła, dom kultury, organizacja pozarządowa czy klub sportowy.
Inne ważne aspekty: Nowy cyrk jest uznaną formą nowoczesnej sztuki performatywnej i ma niewiele wspólnego z cyrkiem tradycyjnym. Skupia się na tym, aby poprzez spektakl opowiedzieć jakąś historię – artystki i artyści cyrkowi realizują misję społeczną, sięgając do wielu dziedzin sztuki. Językiem narracji mogą być tutaj wszelkie rodzaje sztuki kuglarskiej, począwszy od żonglerki, poprzez ekwilibrystykę (umiejętności polegające na balansowaniu i utrzymywaniu równowagi), aż po manipulację przedmiotami i iluzję. Spektakle realizowane są w przestrzeni publicznej – na ulicach, rynkach miast – i zachęcają do interakcji z nierzadko spontanicznie zebraną publicznością.
WYMIAR LOKALNY
Publiczny cyrkowy występ młodzieży może być dużą atrakcją dla lokalnej społeczności i przynieść satysfakcję wszystkim zainteresowanym, przede wszystkim osobom uczestniczącym oraz zespołowi projektowemu, których praca zostaje zauważona i doceniona. Zespoły cyrkowe mogą stać się wizytówkami partnerstw samorządowych, a ich występy – okazją między innymi do promocji lokalnych instytucji wspierających spotkania młodzieży.
KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ
Jeśli projekt jest realizowany w partnerstwie szkół, warto powtarzać go w kolejnych latach, dla nowych uczennic i uczniów. Starsze roczniki, które brały już udział w spotkaniu, mogą wówczas pełnić rolę pomocniczych instruktorek i instruktorów sztuki cyrkowej. W szkołach można też zaproponować zajęcia pozalekcyjne (cyrkowe kółka zainteresowań), co pozwoli prowadzić regularne treningi także pomiędzy spotkaniami międzynarodowymi.
PROPOZYCJE PNWM
Publikacja „Różnorodność – zainspiruj się!”, prezentująca finałowe projekty konkursu o Polsko-Niemiecką Nagrodę Młodzieży 2017-2019 (w tym projekt „Razem – dalej”, który był źródłem inspiracji do stworzenia tego opisu). Projekty dotyczyły kwestii różnorodności, praw człowieka i tolerancji. Publikacja zawiera też kilkanaście metod z tych tematów: www.pnwm.org/publikacje/roznorodnosc-zainspiruj-sie
Zbiór metod na spotkania młodzieży: Pomysłodzielnia
Zbiór metod: Animacja językowa na sportowo (wersje językowe: polska, niemiecka, francuska, angielska)
PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI
Projekt: „Razem – dalej” (polsko-niemiecko-ukraiński projekt cyrkowy, finalista konkursu o Polsko-Niemiecką Nagrodę Młodzieży 2017-2019)
Partnerzy: Brodnicki Dom Kultury, Circus Schatzinsel (Berlin) i Studio Estradowo-Cyrkowe „Arlekin” (Kijów)
Film o projekcie dostępny na portalu YouTube.