“A może by tak praca w …?” Spotkanie młodzieży ukierunkowane na orientację zawodową oraz rozwój umiejętności pracy w grupie
Projekt ma na celu zwiększenie świadomości młodych osób na temat orientacji zawodowej oraz oferuje możliwość spróbowania swoich sił w pracy zespołowej. Osoby uczestniczące mogą sprawdzić swoje umiejętności współpracy z innymi oraz w pewnym stopniu określić lub chociaż ukierunkować swoje preferencje dotyczące wyboru ścieżki zawodowej.
POWIĄZANIA TEMATYCZNE
#orientacja zawodowa #praca zespołowa #współpraca
PROFIL OSÓB UCZESTNICZĄCYCH
Grupą docelową projektu mogą być uczennice i uczniowie z ostatnich klas szkół średnich, którzy niedługo zaczną szukać pracy. Z powodzeniem można go także zorganizować dla osób młodszych.
PRZYKŁADOWE DZIAŁANIA
Charakter prezentowanych ćwiczeń i treści powinien być dostosowany do wieku osób uczestniczących oraz ich potrzeb zawodowych. Inaczej pracuje się z młodymi ludźmi, którzy dopiero chcą poznać swoje predyspozycje zawodowe i ewentualne branże czy dziedziny, w których mogą się spełniać w przyszłości, a inaczej z tymi, którzy mają już jakieś wyobrażenie na ten temat i niedługo wejdą na rynek pracy.
Do przykładowych aktywności, które można przeprowadzić w ramach spotkania, należą między innymi:
- spotkanie z przedstawicielkami i przedstawicielami Centrum Doradztwa Zawodowego bądź podobnej instytucji;
- prowadzenie działań bezpośrednio związanych z omawianym zawodem, np. samodzielne zakupy w ramach budżetu, decydowanie o jadłospisie oraz wspólne gotowanie posiłków (najlepiej pod okiem osób związanych z gastronomią);
- gra miejska, w ramach której młodzież przeprowadzi wywiady z mieszkankami i mieszkańcami swojej miejscowości, aby poznać ich doświadczenia zawodowe;
- odwiedzenie przykładowych miejsc pracy oraz organizowanie tam warsztatów;
- warsztaty wspomagające odkrycie mocnych stron i potencjału osób uczestniczących, które byłyby dla nich cenną wskazówką, w jakich zawodach mogłyby się sprawdzić;
- warsztaty z pisania CV, listów motywacyjnych i przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych, z uwzględnieniem metod radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
PRZYGOTOWANIE
Zespół projektowy: Członkinie I członkowie zespołupowinni mieć już doświadczenie w temacie edukacji na rzecz orientacji zawodowej oraz w zakresie edukacji nieformalnej. Główny nacisk należy położyć na naukę samodzielną, najlepiej poprzez praktykę – zgodnie z koncepcją edukacji nieformalnej. Najlepiej, aby zespół projektowy przyjął postawę neutralną, pozostawiając decyzyjność związaną z różnymi elementami projektu, w rękach osób uczestniczących. Niech trenerki i trenerzy (lub nauczycielki i nauczyciele) przygotują tylko przestrzeń do nauki, tj. ramy do pracy zespołowej. Niech wybór kierunku, w jakim ma pójść projekt, pozostanie w gestii młodzieży.
Wsparcie zewnętrzne: Warto włączyć do projektu osoby w szkole zajmujące się doradztwem zawodowym, organizacje wspierające młode osoby w procesie orientacji zawodowej i ośrodki szkolenia zawodowego. Można zorganizować spotkania w przykładowych miejscach pracy, zależnie od zainteresowań osób uczestniczących w projekcie.
Miejsce: Dobrym miejscem na tego typu projekt może być centrum edukacyjne lub miejsce, w którym młodzież ma dostęp do aspektów bezpośrednio związanych z omawianym zawodem. Na przykład jeżeli projekt dotyczy pracy w gastronomii, niech odbędzie się w miejscu, w którym osoby uczestniczące mają dostęp do kuchni oraz innego niezbędnego zaplecza. Niech młodzież będzie w pewnym zakresie odpowiedzialna za wyżywienie . Takie podejście, oprócz tego, że rozwija w osobach uczestniczących umiejętności praktyczne, daje również możliwość włączenia się w codzienną rutynę projektu. Stwarza to okazję do samoorganizacji, pracy grupowej, podejmowania decyzji, jak również promuje poczucie odpowiedzialności za spotkanie i jego przebieg.
Czas: Spotkanie może odbyć się w dowolnym momencie roku i być zaplanowane jako projekt krótkoterminowy (od 4 do 6 dni). W przypadku, gdy projekt realizowany jest we współpracy ze szkołą, przy planowaniu należy uwzględnić harmonogram pracy szkoły (wakacje itp.).
Materiały: ulotki na temat orientacji zawodowej, materiały edukacyjne, gry, porady specjalistyczne.
Rekrutacja: Informację o projekcie można rozpowszechnić poprzez centra młodzieżowe, organizacje charytatywne, organizacje pracujące w obszarze orientacji i mobilizacji zawodowej młodych osób, ośrodki szkolenia zawodowego.
Inne ważne aspekty: W spotkaniach tego typu nie chodzi o to, aby osoby uczestniczące miały jasny i gotowy plan na przyszłość. Niewiele młodych osób wie, czym chce się zająć zawodowo. Projekt ma na celu uwidocznienie, a następnie pomoc danej osobie w rozwijaniu jej mocnych stron, które predysponowałyby ją do wykonywania określonych zawodów. Odpowiadając sobie na pytania, w czym jestem dobra, a co sprawia mi trudność, młoda osoba może uświadomić sobie, jaka grupa zawodów byłaby dla niej odpowiednia.
Nie chodzi tylko o pokazywanie młodym ludziom konkretnych ścieżek kariery, ale nauczenie ich dzielenia się własnymi pomysłami na tematy zawodowe. W przygotowaniu programu należy koniecznie uwzględnić zainteresowania osób uczestniczących! To one powinny nadać kierunek działaniom grupowym.
KONTYNUACJA I TRWAŁOŚĆ
Dzięki zapewnieniu młodym ludziom przestrzeni do samodzielnych decyzji, przejmują oni inicjatywę w zakresie kształtowania programów spotkań o tematyce zawodowej oraz uczą się pracy zespołowej. Wzmacnia to w nich decyzyjność i poczucie własnej wartości, które są wartościami nie tylko na rynku pracy.
WYMIAR LOKALNY
W ramach projektu osoby uczestniczące mogą odwiedzić interesujące ich miejsca pracy w swoim środowisku lokalnym i zorientować się, czy dany zawód im odpowiada. Projekt daje szansę na nawiązanie pierwszych kontaktów zawodowych, a może nawet odbycie praktyk czy zdobycie pierwszej pracy.
PROPOZYCJE PNWM
Budowanie zespołu i zadania grupowe są głównymi elementami tego spotkania. W poszukiwaniu inspiracji do tworzenia programu, można sięgnąć do wyszukiwarki metod “Pomysłodzielnia”: https://pomyslodzielnia.pnwm.org/
Warto również sprawdzić Perspektywy zawodowe PNWM, czyli platformę ułatwiającą organizację polsko-niemieckich projektów o charakterze zawodowym.
Wsparcie dla polsko-niemieckich projektów dot. orientacji zawodowej: www.razem-w-wymianie.pl
PRZYKŁAD DOBREJ PRAKTYKI
Projekt: Praca i współpraca
Partnerzy: Jugendhilfe und Sozialarbeit e. V. (Fürstenwalde/Spree); Fundacja BEZLIK (Mikuszewo)